HYUNDAI MOTORSPORT – RALLY I VÄRLDSKLASS

Avancerad ingenjörskonst, ny teknik och skickliga förare – rally är en dröm för alla fartälskande motorfantaster. Tävlingarnas tävling när det kommer till motorsport är WRC. Sedan den enastående comebacken på banorna 2014 är Hyundai en del av den stora folkfesten.

Vi älskar fart, bilar och idrott. Därför är vår livslånga kärlek till rally knappast förvånande. Efter några blygsamma placeringar under början av 2000-talet gjorde vi en framgångsrik comeback på rallyscenen år 2014. Sedan dess har framgångarna avlöst varandra och förra säsongen var en av

de mest spännande och utmanande någonsin. Nya Hyundai i20 Coupe WRC har visat sig konkurrenskraftig och teamet kammade hem fyra vinster och 91 etappsegrar. Nu är siktet inställt på ännu fler framgångar under 2018.

Läs om våra insatser i WRC här.


TEAMET

Vi har samlat de bästa av det bästa när det kommer till rally och motorsport. Specialister från över 20 olika nationer står bakom förarna, kartläsarna och deras bilar. Här är våra fyra stadiga förare:

WRC - Thierry - Neuville

Thierry Neuville

Född: 16 Juni, 1988.
WRC-debut: Rally Catalunya 2009.
Första seger: Rallye Deutschland 2014.
Gånger på prispallen: 27.
Vad är hemligheten bakom dina framgångar som rallyförare?
– Det finns inga direkta hemligheter. Allt handlar om väldigt hårt arbete och om att träna, träna, träna.
Hur tar man en kurva på bästa sätt?
– Ha bra fart in i kurvan och var tidig på gasen så du får mycket fart på nästa raksträcka. Det är inte så svårt, men man vill ju ta kurvan så snabbt som möjligt så det är lätt att man tänjer på gränserna.

WRC - Dani-Sordo - porträtt

Dani Sordo

Född: 2 Maj, 1983.
WRC-debut: Rally Catalunya 2003.
Första seger: Rallye Deutschland 2013.
Gånger på prispallen: 42.
Vad är det svåraste med rally?
– Rekognoseringen, det vill säga när man provkör banan. Gör man inte en bra rekognosering så kommer man heller inte kunna göra ett bra race.
Vilka är de viktigaste komponenterna för att vinna ett race?
– Alla bitar måste fungera och samspela för att man ska vinna; bilen, banan, rekognoseringen ... Man måste helt enkelt säkerställa att allt är på topp!

Andreas Mikkelsen Portrait

Andreas Mikkelsen

Född: 22 juni, 1989.
WRC-debut: Wales Rally GB 2006.
Första seger: Rally de España 2015.
Gånger på prispallen: 21.
Vilka intressen har du utöver rally?
– Jag har många. Jag kör motorcross, vilket är jätteroligt och väldigt utmanande. Jag gillar att träffa kompisar och att vara med min familj och fiskar gärna även om det inte blir så ofta nuförtiden, det kan jag sakna. Men egentligen alla sporter. Jag älskar att sporta!
Vem är din idol inom motorsport?
– Jag har flera! I rally är det Sébastien Loeb och på två hjul, Travis Pastrana.

WRC - Hayden - Paddon

Hayden Paddon

Född: 20 april, 1987.
WRC-debut: Rally New Zealand 2007.
Första seger: Rally Argentina 2016.
Gånger på prispallen: 6.
Vad är tricket bakom en bra start?
– Att hålla sig så lugn, avslappnad och fokuserad som möjligt, och att försöka visualisera sträckan man har framför sig. Att vara mentalt förberedd är a och o.
Beskriv dig själv med tre ord.
– Fokuserad, passionerad och ambitiös.

Läs mer om teamet på Hyundai Motorsport


i20-wrc-side-new-jan2018

BILEN - HYUNDAI i20 COUPE WRC

Vi ställde upp med en helt ny utmanare i WRC 2017 – Hyundai i20 Coupe WRC. Bilen utvecklades efter det nya regelverk som togs fram för att göra tävlingarna ännu mer spektakulära för åskådarna. Möjligheten att nyttja all kunskap och erfarenhet som vi har tagit med oss från tidigare mästerskap resulterade i en imponerande bil, vilket syns redan i den aggressiva designen. Hyundai i20 Coupe WRC har avancerade tekniska funktioner, förbättrad aerodynamik, reducerad vikt och en motorstyrka på hela 380 hästkrafter. Trots bilens framgångar samt att årets regelverk knappt skiljer sig från 2017, lanserade vi i år en ännu vassare version av Hyundai i20 Coupe WRC.

Vårt team avslutade WRC-säsongen 2017 med dubbla pallplatser och seger i Rally Australia - en perfekt uppladdning inför årets säsong. Med den uppdaterade modellen har laget ännu bättre förutsättningar inför säsongen 2018.

Det här är nya i20 Coupe WRC

Motor: Turbomatad med direktinsprutning.
Maxeffekt: 380 hk.
Max vridmoment: 450 Nm.
Växellåda: Sekventiell 6-stegad.
Drivning: Fyrhjulsdrift, mekaniska differentialer fram och bak.
Bromsar: Ventilerade Brembo skivbromsar (355 mm på asfalt och 300 mm på grus).
Längd/bredd: 4 100 mm/1 875 mm.
Vikt: 1 190 kg min.

OM WRC

WRC, World Rally Championship (på svenska kallat rally-VM), är en av de absolut största utmaningar som ett rally-team kan ställas inför. Den årliga tävlingen består av cirka 14 deltävlingar i lika många länder. Bilarna kör på några av de tuffaste och mest varierade sträckorna i världen och förarna måste vara beredda på allt från isiga skogsvägar till heta ökenlandskap.

Första WRC-tävlingen ägde rum 1973, och i dag är rally-VM en folkfest utan motstycke. 620 miljoner personer följer rally-VM från tv-sofforna och 3,5 miljoner ser tävlingarna på plats.

Reglerna är enkla. Först i mål vinner!

Läs mer här

Rally-VM 2018

Rallye Monte-Carlo (25–28 januari)
Rally Sweden (15–18 februari)
Rally México (8–11 mars)
Rally Argentina (26–29 april)
Rally de Portugal (17–20 maj)
Rally Italia Sardegna (7–10 juni)
Rally Finland (26–29 juli)
Rallye Deutschland (16–19 augusti)
Rally Turkey (13-16 september)
Wales Rally (4–7 oktober)
Rally de España (25–28 oktober)
Rally Australia (15-18 november)

Hyundai WRC i Rally Sweden




WRC 2018





Se fler fartfyllda klipp och bilder på Hyundai Motorsport


VI ÄLSKAR SPORT

Förutom motorsport är vi stolta över att associeras med ett antal andra sporter. Sedan 1999 är vi en av UEFA:s EUROTOP-partners, vilket försäkrar vårt fortsatta starka engagemang till alla stora EM-turneringar i fotboll - senast vid EURO2016. Vi har också agerat officiell billeverantör till FIFA-tävlingar runt om i världen, vilket vi började med till fotbolls-VM 2002 i Sydkorea och Japan.
Det arbetet fortsätter minst fram till 2022, då det är fotbolls-VM i Qatar. Vi är även exklusiv sponsor av backhoppningstävlingar runt om i världen som arrangeras av Fédération Internationale de Ski (FIS). Det nuvarande samarbetet med FIS omfattar mer än 80 backhoppningsevenemang.


Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se